Bryllup

Ringebu stavkirke byr på naturskjønne og historiske omgivelser for bryllup. Stedet og kirkebygget har en sakral ro, noe som gir en spesiell og høytidelig stemning. Kirken har lang erfaring og stor kompetanse med å tilrettelegge fine og minneverdige bryllupsseremonier.

Kirken ligger tett ved Ringebu Prestegard som har flotte selskapslokaler som kan benyttes til bryllupfesten. Stedet er også yndet for bryllupsfotografering ved stavkirken, i den vakre pretsegardshagen eller med utsikt utover dal. Mulighetene for vakre motiver med brudeparet er mange.

Planlegging

Vi ønkser å gi gode og trygge rammer for brudeparet og gir dem mulighet til å delta aktivt i planlegging og gjennomføring av vigselsseremonien. Dette gjelder blant annet valg av bibeltekster, salmer og musikk. Det er også mulig med kulturelle innslag som understreker brudeparets bakgrunn. All planlegging skjer i samarbeid med prest og organist/kantor.

Praktisk informasjon

Kostnader ved vielsen

Hvis minst en av brudefolkene defineres som «innenbygdsboende», påløper det ingen kostnader. For å komme inn under denne definisjonen må personen eller minst en av foreldrene være bosatt i kommunen.

Hvis ingen av brudefolkene er bosatt innen Sør-Gudbrandsdal prosti, skal det betales honorar for prest. Dette ordnes av prest og Hamar bispedømmekontor, som er prestens arbeidsgiver.
Dette faller bort dersom brudeparet skaffer prest selv.

Hvis begge brudefolkene defineres som «utenbygdsboende» vil det også påløpe kostnader for leie av kirke og betaling av lønn til organist og kirketjener. Dette utgjør for tiden kr. 3 500,–

Hva trenger det offentlige å vite?

Inngåelse av ekteskap er en offentlig handling og må godkjennes av myndighetene. Det betyr at det må fylles ut skjemaer.

Bestill i god tid

Ved kirkelig vielse, ta kontakt med kirkekontoret tidlig på planleggingsstadiet, for å finne egnet sted og tidspunkt for vielsen. Husk at det i perioder kan være mange vielser og at det derfor er viktig å være tidlig ute for å få det tidspunktet man ønsker.

Du kan lese mer om kirkelig vielse på kirken.no

For spørsmål angående bryllup i Ringebu kommune, ta kontakt med:

Ringebu kirkekontor
Jernbanegata 14, 2630 Ringebu

Telefon: 61 28 43 50 (mandag–fredag fra kl. 09.00–12.00).
E-post: [email protected] eller [email protected]