Omvisning i hagen

Hagen har flere områder, platåer og bed. I alt er hage og tun i Ringebu Prestegard på ca. 12 mål. Dette er et fint sted å rusle rundt på egenhånd. Finne en benk og nyte duftene fra de mange rosene eller bare drømme seg bort i utsikten. Hagen er stor og har rom nok til alle og den er gratis å besøke.

Er dere flere og ønsker å få en utvidet opplevelse kan gruppen bestille omvisning i hagen. I 2022 er minstepris 300 kr, eller 50 kr per person for grupper over seks. Ta kontakt og hjertelig velkommen til en grønn opplevelse!

Salg av produkter fra hagen

}

Åpningstider – butikk

4. juni–13. september 2022 (alle dager)
kl. 10.00–17.00

Fakta om produktene

Produktene fra hagen er laget med ekte kjærlighet og dugnadsinnsats. Den naturlig og økologiske smaken er farget av frisk luft og vakre omgivelser. Syltetøy og andre hageprodukter er til salgs i kafeen i hovedbygningen (ved sesong).

Det bugner av historiske vekster

Nærmest hovedbygningen ligger et teppebed i 1880-talls stil. I skråningen nedenfor finner du spireahekken og ved flaggstanga er det staudebed med planter fra Ringebu og Midt-Gudbrandsdalen. Her finner du også en rosehage med ca. 170 sorter. De fleste historiske og velduftende, et rugosafelt med hybrider fra de siste 100 åra, en samling Lundstadroser og et Nordisk rosebed med roser fra de fem nordiske landene.

Ringebu Stavkirke og Ringebu Prestegardshage Foto Lars Tvete

Nyttehage – urter, frukt og bær

Ved vognskjulet er det et urtebed med ca. 80 forskjellige sorter. Her er også georginebedet.

I enden av frukthagen står et «humlehus» av lokale humleplanter. Nederst i hagen finnes også et felt med 18 gamle bærsorter, samlet inn i samarbeid med Norsk genressurssenter. I tillegg finnes en liten nyttehage «Verdenshage» med jordskokk og ymse grønnsaker. Produktene vi selger i butikken kommer fra disse vekstene i hagen.

«Bretter en  ut» prestegardshagen, ser en spor etter de europeiske stilene.

FINN OSS

KONTAKT OSS

Ringebu Stavkirke

Tlf 61 28 43 50
Epost [email protected]

Ringebu Prestegard

Tlf 976 87 950 (Einar Høystad)
Epost [email protected]

En varm takk til våre støttespillere!