Guiding

En guidet tur gjør opplevelsen «levende» på en annen måte. Det gir deg ikke bare kunnskap men også bilder fra en svunnen tid. Det øker forståelsen for historiens mange ulike lag og epoker. Hvorfor bygget de som de gjorde? Hvordan ble området bruk? Og ikke minst hvem var menneskene som tråkket disse stiene? Noe vet vi, resten er opp til oss selv å undres over. Velkommen til en tur inn i historien!

Sesongen 2022 er stavkirken åpen for guiding

11. juni–21. august
Kl. 09.00–17.00 (alle dager)

Vi gjør oppmerksom på at kirken kan være stengt i forbindelse med kirkelige handlinger, som gudstjenester, vielser, begravelser o.l.

Historisk vandring med leder

Opplev Ringebu Stavkirke og Prestegard kulturområde

Vi møtes i Ringebu Prestegard kl. 10.00 og kjører en kort strekning før vi går til fots på et trivelig råk gjennom skogen med flere utsiktspunkt. Turen går forbi Vardsvea og Vardberget ned til Høgkleiva der vi kommer inn på Pilegrimsleden på det høyeste punktet. Kort avstikker til utsiktspunkt over dalen og til rester av bygdeborga og den nye «Tankeplassen» med Ånond Verstos skulpturer.

Langs Pilegrimsleden

Deretter langs Pilegrimsleden til Ringebu stavkirke med omvisning før vi returnerer til Prestegarden. Før 1911 var bygdesentrum i dette området, med post, lensmann, rådhus, klokkergard, kirke og prestegard og hovedveien var det som i dag er Pilegrimsleden. I dette området var også henrettelsesplass og tingsted.

Nåværende sentrum kom først etter at jernbanen kom hit i 1896. Turen avsluttes på Ringebu Prestegard med besøk til kunstgalleri, hage og historiske utstillinger. Suppelunsj med rundstykke. Kaffe og kake etterpå.  Velkommen til en vakker og lærerik tur!

Prisen er kr. 390,– pr. person og inkluderer:

• inngangsbillett Ringebu Stavkirke
  • inngangsbillett Ringebu Prestegard
  • guide som følger gruppen underveis
  • suppelunsj med rundstykke, kaffe og kake

Grupper på min. 10 pers. kan bestille tur utenom fast program. Er du ikke med i en gruppe, meld deg på faste dager for påmelding 12. juli og 9. august kl. 10.00.

Ta gjerne kontakt med oss om du er noe du lurer på i forbindelse med guiding.