Praktisk informasjon

Her finner du samlet opplysninger om praktiske ting som er kjekt å vite som åpningstider, priser og veibeskrivelse og annet. Har du spørsmål er det bare å ta kontakt med oss.

Ringebu stavkirke

Åpningstider

12. juni–22. august
Kl. 10.00–15.00 (alle dager)

Kirken kan være stengt i forbindelse med kirkelige handlinger

Billetter Stavkirka

Voksen: 80,–/pers
Barn: 40,–/pers
Honnør: 70,–/pers
Grupper*: 70,–/pers
Familie: 200,–

Ringebu Prestegard

Åpningstider

3. juni–10. september 2023
Kl. 10.00–17.00 (alle dager)

Billetter Prestegarden

Voksen: 120,–/pers
Barn: 60,–/pers
Honnør: 100,– /pers
Grupper*: 100,– /pers

Fellesbillett Stavkirke og Prestegard

Voksen: 170,–/pers
Barn: 90,–/pers
Honnør: 150,– /pers
Grupper: 150,– /pers

* Gruppepris gjelder fra min. 10 pers.

Pilegrimer har gratis inngang ved fremvisning av pilegrimspass.

Hvordan kommer du deg til oss?

Ringebu Stavkirke og Prestegard er skiltet fra E6, like sør for Ringebu sentrum. Når du svinger av E6 ligger stavkirken 1,1 km oppover bakken, like ovenfor kirken ligger Prestegarden, Vekkomsvegen 433. Det er bare å følge veien videre oppover. Begge steder har parkering rett utenfor.

Du kan fint gå mellom Stavkirken, Prestegarden, hagen og utstillingene i fjøset/siloen. Om du ønsker deg en helhetlig opplevelse, anbefaler vi fellesbillett for området.

KJEKT Å VITE

Ja, rett utenfor (begge steder)

HC-parkering

Nei

Rullestoladkomst

ja, i stavkirken, og i Prestegarden via hovedinngangen, eller direkte til Driftsbygningen med innkjøring litt lenger nord. Vognskjulet og de ulike lokalene i Driftbygningen har universell utforming.

Toaletter

Det er toaletter ved porten inn til kirkegården, i Prestegarden i Hovedbygningen og i Vognskjulet (med universell utforming).

Ofte spurt spørsmål

Ringebu Stavkirke

Er stavkirken i bruk?

Ja, Stavkirken er soknets hovedkirke og er fortsatt i daglig bruk.

Hvor gammel er stavkirken?

Stavkirken ble bygget omkring år 1220. Den ble ombygd i 1630 og fikk da det karakteristiske røde tårnet som vi ser i dag.

Hvor ofte er det gudstjenester?

Det varierer litt ut fra hvilken andre kirkelige handlinger som foregår. I tillegg har sognet ta andre kirker som bytter på å ha søndagsgudstjenesten.

Les mer under Gudstjenester

Hvorfor ligger ikke stavkirka i sentrum?

Før i tiden var dette et knutepunkt og hovedvegen gikk rett nedenfor kirken. I tillegg til kongsvegen gikk også pilegrimsstien her. Det ligger mye spor av historie i dette området.

Ringebu Prestegard og hage

Hvor gamle er bygningene?

Dagens hovedbygning ble reist i 1743, etter at den gamle hadde brent ned.

Når flyttet siste presten ut?

Den siste presten som bodde i Prestegarden flyttet i 1991. Hun het Reidun Rakontonirainy, var vikarprest og bodde her sammen med mannen sin.

Hvem eier prestegarden?

Stiftelsen Ringebu Prestegard eier Ringebu Prestegard. Stiftelsen er dannet av Ringebu historielag, Ringebu sokneråd og Ringebu kommune. Det er Ringebu kommune som eier Driftsbygningen.

Hvor mange roser er det i hagen?

I dag er det ca. 150 rosesorter i hagen.